Edukacja zintegrowana
Edukacja zintegrowana,
odwołująca się do doświadczeń dziecka nabywanych w rodzinie, innych środowiskach oraz poprzez media przygotowuje do podejmowania zadań z różnych sfer działalności człowieka.
Szczególnie akcentuje problematykę związaną z bezpieczeństwem i zdrowiem oraz porozumiewaniem się z najbliższym środowiskiem, dostarczając dziecku okazji do podejmowania działań pozwalających na pełne przeżycie dzieciństwa i przygotowanie do przejścia na inne etapy kształcenia.
Cele nauczania zintegrowanego:
- kształcenie u dziecka umiejętności czytania i pisania,
- wykonywania elementarnych działań matematycznych,
- posługiwania się prostymi narzędziami,
- doskonalenie umiejętności komunikowania się,
- wyrabianie nawyków społecznego współżycia,
- rozwijanie wrażliwości moralnej i estetycznej,
- umacnianie wiary we własne siły i możliwość osiągania sukcesów,
- wyrabianie nawyku dążenia do osiągania zamierzonych celów,
- wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, narodowej i etnicznej dziecka,
- rozwijanie umiejętności poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i przyrodniczego dostępnego doświadczeniu dziecka,
Edukacja zdrowotna
W procesie edukacji zdrowotnej główny nacisk kładzie się na kształtowanie postaw i wdrażanie do zachowań prozdrowotnych, ale pełna realizacja tego procesu wymaga przekazania dzieciom wiedzy dostosowanej do poziomu ich rozwoju. Głównym celem edukacji zdrowotnej w szkole jest kształtowanie postaw i nabywanie odpowiednich umiejętności życiowych, tj.:
- podejmowanie odpowiedzialnych decyzji wspierających harmonijny rozwój oraz zdrowie psychiczne, fizyczne i społeczne,
- nabywanie umiejętności zdrowego stylu życia,
- sygnalizowanie własnych potrzeb zdrowotnych,
- dostrzeganie potrzeb zdrowotnych osób z najbliższego otoczenia,
- podejmowanie trafnych decyzji na rzecz własnego zdrowia i otoczenia.
|